POLECANE KSIĄŻKI

Janusz Górski, Łucja Mróz-Raynoch Przekrój przez Mroza

Wydawnictwo Czysty Warsztat

Adam Macedoński: „Na pewno był to geniusz”. Mieczysław Czuma: „On był częścią Krakowa, po prostu, tak jak Wawel, jak kopiec Kościuszki”. Łucja Mróz-Raynoch: „Gdy tylko tata zauważył, że dzieje się coś złego, to rzucał się na ratunek”.

Przekrój przez Mroza – i aż właściwie nie wiadomo, czym się bardziej zachwycać: kongenialnym, wieloznacznym tytułem, ciekawymi tekstami, oszałamiającą szatą edytorską czy po prostu kreską Wielkiego Mroza?

Przypomnijmy: artysta urodził się w 1917 roku w Krakowie, skończył grafikę na krakowskiej ASP, był też członkiem Grupy Krakowskiej II. Jego autorstwa są kultowe ilustracje do ponad stu książek, w tym tak znanych autorów jak Konstanty Ildefons Gałczyński, Ludwik Jerzy Kern, Stanisław Jerzy Lec czy Sławomir Mrożek. Zaprojektował wiele scenografii do spektakli teatralnych reżyserowanych między innymi przez Józefa Szajnę czy Helmuta Kajzara. Ale przede wszystkim od 1949 roku do końca życia współpracował z tygodnikiem „Przekrój”.

Już sam wybór ilustracji Daniela Mroza do tego pisma to niesamowita galeria winiet, rączek, spisów treści i surrealistycznych tytulików Zagadek kryminalnych. Te obrazki to arcydzieła grafiki i liternictwa. Tworzyły nie tylko rozpoznawalną szatę graficzną kultowego tygodnika, ale budowały wrażliwość graficzną Polaków.

Tak, Daniel Mróz trafiał pod strzechy…

A w książce opowiadają o nim Łucja Mróz-Raynoch (córka), Mieczysław Czuma (ostatni redaktor naczelny legendarnego „Przekroju”) oraz Adam Macedoński (rysownik i kolega z redakcji).

Teksty powstały na podstawie rozmów, które przeprowadził grafik, profesor Janusz Górski.

I właśnie ta postać to kolejny walor książki. Bowiem Górski, projektant książek i wydawca, wykładowca na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, zasłynął w Polsce jako autor wysmakowanych edycji dzieł wszelakich. Wydawnictwo Czysty Warsztat, które prowadzi, szczególnie dba o to, aby wszystkie książki oficyny były dobrze zaprojektowane i starannie wykonane. Zapewnia stosowanie najlepszych materiałów i dokłada starań, żeby kształt edytorski publikacji stanowił nierozerwalną całość kompozycyjną z projektem. Nic dziwnego, że książki tej oficyny zyskują wysokie oceny krytyków i zdobywają prestiżowe nagrody w edycjach konkursów na Najpiękniejszą Książkę Roku.

(wb)

Miesięcznik Kraków, listopad 2020 Tekst z miesięcznika „Kraków”, listopad 2020.

Miesięcznik do nabycia w prenumeracie i dobrych księgarniach.