REKOMENDACJE

Magda Huzarska-Szumiec Świat widziany do góry nogami

Sezon zaczęli ostro, aż dwoma premierami. I choć ich najnowsze teatralne opowieści stoją na różnych biegunach tematycznych, to jednak spektakle Zobacz ciało i Sowa, córka piekarza mają ze sobą coś wspólnego. Obydwa dotykają spraw, którymi żyją twórcy Teatru Odwróconego.

Fot. Patrycja Budzyk / archiwum: Teatr Odwrócony

– W pierwszym przedstawieniu podjęliśmy temat niedostrzegania ciała, zepchniętego na bok przez ogrom technologii, która nas otacza. Bez wątpienia wiąże się to zagrożeniami wynikającymi z rozwoju naszej cywilizacji, w tym ze zmianami klimatycznymi, smogiem czy nieprawdopodobnymi ilościami plastiku pływającego w oceanach – mówi Karolina Fortuna, która zajęła się dramaturgią przedstawienia.

Zobacz ciało składa się z dwóch części. W pierwszej aktorzy, sprowokowani działaniami Carla Gustawa Junga, Georgija Gurdżijewa, Józefa Szajny i James’a Joyce’a, generują obrazy nawiązujące do drzemiących w nas pierwotnych archetypów; w drugiej przechodzą do konkretnych przykładów zagrożeń. Wszystko to odbywa się w formie eksperymentalnej, łączącej teatr, taniec, multimedia, z elementami tradycyjnych pieśni wykonywanych na żywo. Reżyserem spektaklu jest Szymon Budzyk, a występują w nim Julia Dyga, Natalia Maczyta-Cokan, Maciej Cymorek, Łukasz Gawroński.

W kolejnym przedstawieniu artyści Teatru Odwróconego powracają do bardziej tradycyjnej inscenizacji, opartej na powieści Marka Hłaski Sowa, córka piekarza. – Ten tekst długo chodził nam po głowie, aż w końcu okazało się, że właśnie przypada 50. rocznica śmierci autora. Kiedy więc sięgnąć po niego, jak nie teraz? Tym bardziej że poruszane w nim problemy zawikłanej relacji między mężczyzną a kobietą, niespełnionych namiętności, gry z pamięcią, jakkolwiek górnolotnie to brzmi, targają także nami – wyznaje Karolina Fortuna.

Dzięki temu możemy wziąć udział w kameralnym przedstawieniu, rozgrywającym się w przestrzeni warsztatu samochodowego, gdzie Weronika (Magdalena Woleńska) zostawia swoje auto. Pracujący w warsztacie Grzegorz (Karol Śmiałek), od zawsze marzący, by zostać aktorem, zaczyna wcielać się w rolę jej zaginionego na wojnie męża. Całość widowiska, podobnie jak w spektaklu Zobacz ciało, pozostaje w stu procentach w rękach aktorów, którzy ze sceny sterują światłem, obrazem i dźwiękiem.

A mogą sobie pozwolić na różne rzeczy, ponieważ działająca przy ul. Sławkowskiej 14 scena jest przedsięwzięciem niezależnym, wyrosłym z buntu artystów przeciwko zasadom rządzącym teatrami instytucjonalnymi. – Nazwa Teatr Odwrócony wzięła się stąd, że odwróciliśmy się od utartych schematów, rzuciliśmy się na głęboką wodę głowami w dół, przez co mogliśmy sobie pozwolić na zobaczenie świata do góry nogami – dodaje Karolina Fortuna.

Zobacz ciało, spektakle 8–10, 22–24 listopada i 6–8 grudnia; Sowa, córka piekarza 13–15 grudnia.