AKTUALNOŚCI

Fot. Marek Korneluk

Fot. Marek Korneluk

Jerzy Stuhr zabiera nas na włoską plażę

To świetna wiadomość dla melomanów. 12 marca na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera „Cosi fan tutte”, jednego  z najważniejszych dzieł operowych Wolfganga Amadeusza Mozarta w reżyserii Jerzego Stuhra. – To było dla mnie poważne wyzwanie, bo ton buffo daje ogromne możliwości do zabawy, do piętrzenia absurdalnych scen, inscenizacji. Musiałem się więc bardzo pilnować, żeby muzyka znajdowała się na pierwszym planie – powiedział na konferencji prasowej reżyser, dodając, iż spektakl będzie rozgrywał się na początku wieku XX w anturażach plaż włoskich. – W tym wypadku najbliższe było mi Lido weneckie. Stamtąd moja młodość i moje sukcesy filmowe, związane z festiwalem w Wenecji. Tak sobie pomyślałem, że widzom, którzy nie mają możliwości, aby jutro wsiąść w auto i być wieczorem pod Wenecją, dać trochę namiastki smaku włoskiej plaży. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Tomasz Tokarczyk. W rolach kobiecych zobaczymy m.in. Katarzynę Oleś-Blacha i Monikę Korybalską. Kolejne spektakle 13, 14 i 16 marca.

Libretto „Cosi fan tutte” napisał Lorenzo da Ponte, autor tekstów powstałych wcześniej oper, tj. „Wesele Figara” i „Don Giovanniego”. Kluczowym elementem libretta jest zamiana partnerów między parami kochanków i wystawienie na próbę wierności kobiet przez mężczyzn w imię zakładu, że „tak czynią wszystkie”. Premiera „Così fan tutte” pod batutą Mozarta miała miejsce w wiedeńskim Burgtheater w styczniu 1790 roku. Choć przyjęta entuzjastycznie, ze względu na swą treść wywołała etyczne kontrowersje. Dzieło można określić jako ubrany w formę scenicznego żartu mozartowski moralitet, o głębszym przesłaniu i indywidualnym wymiarze. Ukazuje ono mankamenty relacji międzyludzkich, potępia poddawanie się słabościom i pokusom, a wierność, wybaczenie i prawdę wynosi jako najwyższe wartości. Jak zwykle w dziełach operowych salzburskiego mistrza dostrzegalna jest tu koncentracja na psychologicznym wymiarze każdej z postaci. Charaktery zostały trafnie odzwierciedlone za pomocą muzycznych środków, a opera obfituje w pełne dowcipu dialogi oraz sceny zbiorowe.