Lang Lang „Wariacje Goldbergowskie”

Ceniony na całym świecie wirtuoz fortepianu Lang Lang zrealizował marzenie swojego życia, nagrywając „Wariacje Goldbergowskie”, monumentalne dzieło Johanna Sebastiana Bacha, często nazywane „muzycznym Everestem”. Wydany właśnie przez wytwórnię Deutsche Grammophon album zawiera dwa uzupełniające się ze sobą nagrania w wykonaniu pianisty: pierwsze z nich to rejestracja recitalu na żywo, wykonanego 5 marca tego roku, w Kościele św. Tomasza w Lipsku, gdzie Bach pracował przez prawie 30 lat i gdzie jest pochowany; drugie zostało zrealizowane 15 marca, w Jesus-Christus-Kirche w Berlinie.

Muzyczne smakołyki Żuka Opalskiego

Odeszła Ewa Demarczyk. Ileż wspomnień. Była bezwzględnie jedną z największych artystek, z którymi los mnie zetknął. Obdarzała mnie swoją przyjaźnią, pracowałem z nią, mogłem obserwować, jak w czasie koncertów się spalała. Trudno inaczej nazwać magnetyzm płynący ze sceny. To były tajemnicze misteria, w których ona i publiczność płynęli w jakimś wspólnym transie. Chwile nie do zapomnienia. Pisałem kiedyś: „W teatrze Ewy Demarczyk postacie pojawiają się i nikną, przychodzą by zwierzyć się ze swych udręczeń, najtajniejszych sekretów i pożądań. Artystka stawia ich na scenie, zdając się mówić – rozumiem was i kocham. A do nas zwraca się z prośbą: – wy także ich pokochajcie!”. Kochamy Cię, Ewo. Myślę, że stara maksyma non omnis moriar nabiera teraz nowych znaczeń. Melancholijne pocieszenie: nie wszystko udaje się unicestwić śmierci. Posłuchajcie! Dla Was „Nieśmiertelniki” Bronisławy Ostrowskiej z muzyką Andrzeja Zaryckiego.

Max Richter „Voices”

To nowy projekt muzyczny Maxa Richtera, inspirowany Powszechną Deklaracją Praw Człowieka. Do jej odczytania awangardowy kompozytor zaprosił ludzi z całego świata. Ich głosy zostały wplecione w nagranie, budując dźwiękowy pejzaż, przez który płynie muzyka. Projekt „Voices” miał swoją światową premierę w lutym tego roku w Londynie, gdzie na scenie centrum Barbican zagrało na żywo ponad 60 muzyków. Można było usłyszeć 12 kontrabasów, 24 wiolonczele, 6 altówek, 8 skrzypiec i harfę. Towarzyszył im 12-osobowy chór oraz sam Max Richter na instrumentach klawiszowych, skrzypaczka Mari Samuelsen, sopranistka Grace Davidson i dyrygent Robert Ziegler.

Muzyczne smakołyki Żuka Opalskiego

Milva i Strehler, Strehler i Milva - nazwiska, które wymuszają gwałtowne serca bicie. W 1986 roku Giorgio Strehler realizuje w Paryżu swoją kolejną „Operę za 3 grosze” Brechta/Weilla i angażuje olśniewającą Milvę jako Jenny, narzeczoną pirata. To jest kreacja genialna. Oczywiście Milva zawdzięcza wszystko wielkiemu reżyserowi i doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Bez Strehlera byłaby „tylko” wspaniałą piosenkarką, obdarzoną rewelacyjnym głosem i burzą rudych włosów. Dzięki niemu stała się wyjątkową artystką. Popatrzcie Państwo na jej sztukę gestu, noszenia kostiumu, dykcję, wyrazistość formy… Niebywałe! Fenomenalne

Adam Szerszeń jako Miecznik w „Strasznym Dworze”

Jak wygląda proces przygotowywania się do roli? Jak buduje się sceniczną kreację? Co sprawia, że publiczność wierzy śpiewakom? Jak ważne w tym wszystkim są kostium i scenografia? Na te i wiele innych pytań odpowiadają artyści Opery Krakowskiej, w ramach cyklu nagrań pod tytułem „Interpretacje”. Przedstawiamy pierwszy odcinek, poświęcony Adamowi Szerszeniowi i jego interpretacji roli Miecznika w operze Stanisława Moniuszki „Straszny dwór”.

Lisa Batiashvili „City Lights”

Znakomita gruzińska skrzypaczka zabiera nas w podróż po bliskich jej miastach, składając przy tym hołd Charliemu Chaplinowi. Na płycie Lisy Batiashvili znalazły się nowe aranżacje muzyki z jego filmów, poczynając od kompozycji Jana Sebastiana Bacha i Johanna Straussa, po Michela Legranda i Astora Piazzollę. W ten sposób album łączy różnorodne gatunki, w tym muzykę klasyczną, cygańską, jazz, tango i muzykę filmową. Współtworzą go m.in. kompozytor i aranżer Nikoloz Rachveli, Katie Melua, Till Brönner, Miloš Karadaglić oraz Maximilian Hornung.

Smakołyki Żuka Opalskiego

Lina Sastri jest zjawiskiem całkowicie osobnym. Znakomita aktorka, legendarna Filumena Marturano w sztuce Eduarda de Filippo, Medea, Elektra, Jenny w „Operze za trzy grosze” Brechta/Weilla, jest w Polsce właściwie nieznana. A przecież grała nie tylko w teatrze, ale też w wielu filmach. Jednak tak naprawdę jej żywioł to kultura neapolitańska i neapolitańska piosenka. „Maruzella” (po neapolitańsku ślimaczek morski) jest jedną z najpiękniejszych piosenek miasta pod Wezuwiuszem. W pełnym seksu wykonaniu Liny Sastri (zobaczcie jak ona się porusza!), to arcydzieło gatunku. Mocna rzecz.

Waltz With Bashir

Kto widział film „Walc z Baszirem“, na pewno sięgnie po tę płytę. Ścieżkę dźwiękową do obrazu skomponował Max Richter. To animowana opowieść o mężczyźnie, który próbuje sobie przypomnieć traumatyczne przeżycia związane z wojną w Libanie w 1982 r. i opowiada o nich staremu znajomemu spotkanemu w barze. Richter dostał za nią Europejską Nagrodę Filmową, a sam film został uhonorowany Złotym Globem i Césarem.

Smakołyki Żuka Opalskiego

,
Był rok 1967. W prawie pustej Hali Wisły w Krakowie dwa razy miał zaśpiewać Jacques Brel. Pobiegłem na oba koncerty. To było niezapomniane przeżycie. Wzruszenie, które od tamtego czasu towarzyszy mi nieodmiennie. Wielki, wspaniały Artysta. Jeden z największych!

Dziękuję to piękne słowo

Są ludzie, dzięki którym wielu z nas udało się przetrwać czas epidemii w miarę bezboleśnie. Nasi sąsiedzi przynosili nam pod drzwi zakupy, a wolontariusze załatwiali najpilniejsze sprawy. Chcielibyśmy im teraz podziękować, tworząc wirtualne archiwum stanu izolacji. Wystarczy przysłać przedstawiające ich zdjęcia lub filmiki.

Triple Concerto

,
Troje gigantów muzyki klasycznej: Anne-Sophie Mutter, Yo-Yo Ma i Daniel Barenboim postanowiło uczcić 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena nagraniem Koncertu potrójnego na fortepian, skrzypce i wiolonczelę.

Wpadnijcie do Sukiennic

Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku, mieszcząca się w Sukiennicach, była jedną z pierwszych muzealnych kolekcji, jakie udostępniono publiczności po epidemicznej przerwie.