Urodziłem się sto lat temu. Rozmowa z prof. Aleksandrem Krawczukiem Rozmawiała: Elżbieta Wojnarowska

Prof. Aleksander Krawczuk: Jestem wierny Krakowowi i Uniwersytetowi Jagiellońskiemu, jako student, asystent, docent, profesor, i profesor emerytowany do dnia dzisiejszego. Z placówką tą jestem związany prawie przez całe życie i bardzo jestem z tego dumny. Trochę książek napisałem i wydałem, ale w Polsce Ludowej, pani nie uwierzy, za publikacje książek płacono honoraria, a teraz trzeba dopłacać, aby coś wydać.

Słowa, których się boimy. Rozmowa z prof. Jerzym Bralczykiem i Michałem OgórkiemRozmawiała: Sylwia Anna Pyzik

Prof. Jerzy Bralczyk: Słów się nie boimy, boimy się tego, co za nimi stoi. Czasami wydaje nam się, że kiedy użyjemy jakiegoś słowa, to może jego znacznie się do nas przybliży, To się wiąże z pojęciem tabu językowego. Dlatego też Słowianie nie wiedzą, jak w ich danym języku nazywał się niedźwiedź. bo to jest nazwa zastępcza. Ten niedźwiedź-miodojad kiedyś nazywał się pewnie inaczej, ale nie używaliśmy tego słowa ze strachu.
Michał Ogórek: Na zasadzie nie wywołuj wilka z lasu.

Demony wojny w naszej duszy. Rozmowa z prof. Zbigniewem Mikołejko Rozmawiała: Sylwia Anna Pyzik

Sylwia Anna Pyzik: Panie Profesorze, czy wojna jest wpisana w ludzki genom? Prof. Zbigniew Mikołejko: Myślę, że w nasze człowieczeństwo wpisana jest pars diaboli. Mamy bowiem ten jaszczurczy mózg, gdzieś na dnie naszego człowieczeństwa, który popycha do przemocy często bezprzyczynnej i bezzasadnej, do okrucieństwa jakby poza dobrem i złem.

Żydowskie kryjówki rozmawiała Magda Huzarska-Szumiec

Katarzyna Zimmerer: W czasie Zagłady po aryjskiej stronie Żydzi ukrywali się najczęściej w domach, piwnicach, na strychach ludzi, którzy przyjmowali ich za pieniądze, a czasem z dobroci serca. Na terenie krakowskiego getta także powstawały kryjówki, ale znacznie trudniej się je budowało, bo zdobycie jakichkolwiek materiałów graniczyło z cudem.
Agnieszka Traczewska,

Cud numer 2 Rozmawiała Sylwia Pyzik

Agnieszka Traczewska, autorka albumów fotograficznych Powroty/Returns (2018) oraz A Rekindled World/Wskrzeszony świat (2021): Na początku ostrzegano mnie, że stworzenie prywatnego portretu chasydów jest niewykonalne. Zwłaszcza dla kobiety z aparatem fotograficznym, przybywającej z daleka, konfrontacja z chasydzkim sztywnym gorsetem zasad może okazać się bolesna.